Synagogen van nu - Albert Ringer
Wie een synagoge bouwt, wil daar iets mee zeggen. Een gebouw geeft door de inrichting,
de plaatsing van de meubels ten opzichte van elkaar of de vormgeving uitdrukking aan
de ideeën van de gebruikers (1). Een synagoge is het toneel van de dienst en is op die
manier mede bepalend voor de waarden die door die dienst worden overgebracht. Niet
alleen de vormgeving is bepalend voor de uitstraling van een gebouw, ook de symboliek
(of de afwezigheid daarvan) die in de vormgeving wordt geïncorporeerd, vormt een deel
van de boodschap die een gebouw overbrengt.
De eigentijdse synagoge verteld een verhaal over de betekenis van jodendom in de moderne
wereld en over de relatie tussen Joden en de niet-joodse wereld. Een extreem voorbeeld
hiervan is bijvoorbeeld de bestudeerde onverschilligheid ten opzichte van de materiële
omgeving, die in veel moderne orthodoxe synagogen is te zien. De synagoge mag dan een
mikdasj me'at - een klein heiligdom - zijn, in kringen van charediem is het wantrouwen
tegenover de idealen van de moderne wereld zo groot dat men ook de esthetische normen
afwijst. In veel gevallen wordt sjoel gehouden in ruimten waarvan het ontwerp lijkt te
berusten op louter toeval. In de meeste gevallen is de boodschap echter complexer. Zowel
exterieur als interieur van de synagoge hebben een eigen boodschap. In dit artikel beschrijf ik
aan de hand van voorbeelden een aantal aspecten van de moderne synagoge.
De monumentaliteit van de synagoge is in de meeste gevallen een uitdrukking van de relatie
die de joodse minderheid wil aangaan met de niet-joodse omgeving. De moderne
Amerikaanse synagogen zijn veelal imposante, vrijstaande gebouwencomplexen. De joodse
gemeente speelt in het Amerikaanse jodendom een centrale rol in de emancipatie. In Europa
zijn wij vaak wat terughoudender. Een sprekend voorbeeld is het tweeslachtige exterieur van
de synagoge van de LJG in Amsterdam. Het gebouw is door de toren met de tien geboden op
grote afstand herkenbaar als een gebouw voor joodse eredienst. De vormgeving van de
beneden-etage is echter buitengewoon gesloten. De vensterloze, ruwe buitenwand is zo
onneembaar als een verdedigingswerk.
Complex
Een tweede aspect dat de moderne synagogen onderscheidt, is het zoeken naar een flexibele
plattegrond. De moderne synagoge moet op verschillende momenten sterk verschillende
aantallen deelnemers aan de dienst bevatten. De nadruk op de waarden van het gezinsleven in
het moderne jodendom maakt van de synagoge een complex dat allerlei verschillende functies
dient te omvatten. De consequentie voor grondplan en vormgeving is niet altijd alleen positief.
Wie binnen de LJG-Amsterdam de mogelijkheid van nieuwbouw van de synagoge ter sprake
brengt, stuit al snel op het onderwerp van de plaatsing van de meubels in sjoel. De
verandering van het grondplan door het reform-jodendom was in de negentiende eeuw een
bewuste keuze, voortkomend uit onvrede over de betekenis van de dienst in het traditionele
jodendom. De afwijzing van deze manier van inrichten door velen in de gemeente is evenzeer
een min of meer bewuste keuze voor een nieuw waardestelsel.
De moderne synagoge, in termen van vormgeving, begint bij de schetsen die J. Hoffman
maakte in het kader van een competitie voor een ontwerp van de nieuwe synagoge van Silina
in Slowakije, rond 1926 (2). Hier zien wij naast elkaar de twee meest gehanteerde vormen
ontstaan: de synagoge met een tentdak of de synagoge met een koepel. De symboliek is
eenvoudig herkenbaar. De tent verwijst naar de tabernakel, de koepel is in de West-Europese
vormgeving een verwijzing naar de tempel in Jeruzalem. De twee vormen zijn zeer
regelmatig nagevolgd. De bekendste synagoge met een tentvorm is de Elkins Park synagoge
in Pennsylvania, gebouwd vanaf 1954 door Frank Lloyd Wright. De koepelvorm is de meest
gebruikte bouwwijze in Israel. Synagogen met een toren, zoals wij die in Nederland kennen,
bijvoorbeeld de Obrechtstraat-synagoge van Harry Elte Phzn., zijn in de rest van de wereld zeldzaam.
Plannen zijn altijd mooier dan de werkelijkheid, dat geldt ook voor synagoge-architectuur. De
meest imposante moderne synagoge is zonder twijfel het niet gerealiseerde ontwerp van Louis
I. Kahn voor de Hurva-synagoge in Jeruzalem.
De rest van dit artikel is te lezen in Levend Joods Geloof nr. 6 1999